Jaki powinien być dobry tekst?

Dostaję sporo maili z pytaniami o Giełdę Tekstów. Jak zacząć tworzyć, jak zdobywać zlecenia i jak sobie tam poradzić. Ostatnio dotarła do mnie wiadomość, w którym jedna z Was pytała również, o to, co zawarłam w tytule - jaki powinien być dobry tekst. Temat wart rozwinięcia, stąd dzisiejszy post. Zaczynamy!

kobieta pisze tekst na komputerze

Dużo zależy od miejsca, w którym chcesz ten tekst umieścić, żeby zarabiał. Myślę, że inne wymagania są wobec prostego zaplecza na Textbookers czy Giełdę Tekstów, a inne wobec treści do Twojego portfolio, czy rekrutacyjnych. Na Giełdzie Tekstów czy też Textbookers raczej nie zarobisz szczególnie dużo. To miejsca dobre dla początkujących. Stawka jest znacznie wyższa, gdy tekstem walczysz o klienta lub pracę. Wtedy koniecznie trzeba się postarać i to na maksa.




Jaki to jest ten dobry tekst?


1. Zgodny z tematem

Po pierwsze, musi, ale to musi być na temat. To chyba zrozumiałe. Gdy ktoś zleca Ci opis szminki, piszesz o szmince: jaki ma kolor, pojemność i dlaczego warto ją wybrać. Nie możesz opisywać pudru. Nie możesz też recenzować danej pomadki. Owszem, opieraj się na swoich doświadczeniach z produktem, jeśli je masz - tekst wtedy będzie rzetelny i "ludzki". Trzymaj się jednak wytycznych.

2. Zgodny z wymaganą formą

Są różne typy tekstów. Kiedy realizujesz zlecenie, nie możesz mieszać. Nie pisz precla, gdy wymagają od Ciebie artykułu. Nie wymądrzaj się w treściach eksperckich, gdy potrzebne jest tylko zaplecze. Zleceniodawca ma już pomysł, gdzie dany tekst umieści. Nie burz jego wizji chęcią nadmiernego wykazania się albo niedoczytaniem briefu ;-)

3. Podoba Ci się

Tutaj mam na myśli bardzo ważną zasadę, która nie działa jedynie w przypadku wyjątkowo samokrytycznych osób.

Tekst jest dobry w momencie, w którym Tobie się podoba. Kiedy jesteś  z niego zadowolony i dobrze Ci się go czyta (koniecznie sprawdź, czytając na głos), najprawdopodobniej wszystko jest już OK.

Możesz też dać go komuś bliskiemu do sprawdzenia. Jeśli będzie coś nie tak, na pewno szybko wyprowadzi Cię z błędu i wskaże usterki, których Ty już być może nie dostrzegasz.

Ty zmienisz zdanie za rok, może dwa ;-) To zrozumiałe - będziesz już na kompletnie innym etapie swojej copywriterskiej drogi. Wtedy możesz przestać zachwycać się tym, od czego zaczynałeś.

Pamiętaj też, że dłubanie w nieskończoność nad jednym zdaniem zazwyczaj nie ma sensu. Większość czytelników nie zauważy różnicy, a Ty tylko stracisz czas. Jeśli jesteś perfekcjonistą, musisz na siebie uważać. W copywritingu znacznie lepiej odnajdują się ludzie, którzy potrafią czasem odpuścić :-)

A co z opinią klienta?
Zazwyczaj, kiedy tekst spełnia te trzy założenia, zleceniodawca nie ma do niego uwag. Celowo nie piszę, że tekst jest dobry, kiedy zleceniodawcy się podoba, bo... fachowcem od treści jesteś Ty, a nie Twój klient. Jeśli ma uwagi do tekstu, możesz je wprowadzić bez dyskusji, ale możesz też spróbować mu doradzić i wyperswadować zmiany, które będą szkodliwe. Tutaj odsyłam Cię do Agnieszki, która mówi, że warto być doradcą swojego klienta (14:44).

Bezmyślne wprowadzanie poprawek to bardzo krótkowzroczna praktyka. Stworzysz zły tekst, bo klient tak chciał (zazwyczaj z powodu niewiedzy). Przez to treść nie osiągnie tych efektów, na które liczył i... ten zleceniodawca już do Ciebie nie wróci. Będzie przekonany, że to Twoja wina.

Zresztą... kiedy boli Cię ząb, czyjej rady posłuchasz: dentysty czy drwala? No właśnie.

Celowo też nie wspominam o poprawności językowej, bo ten temat rozwinęłam już w innym wpisie :-)

Sprawdź moje pozostałe posty na temat Giełdy Tekstów:

Dobry sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy


Giełda Tekstów - czy można na niej zarobić? Konkrety!


Giełda Tekstów - jak zacząć?


Giełda Tekstów - czy warto zostać Super Autorem?


Najważniejsza wskazówka, dzięki której zaczniesz zarabiać


4 najczęściej zlecane typy tekstów


Chcesz nauczyć się pisać dobrej jakości teksty i zarabiać w internecie?
Chcę zarabiać na swoich treściach

Sprawdź pozostałe serwisy, które polecam do zarabiania na pisaniu:

Chcę mieć dostęp do dobrze płatnych zleceń dla copywriterów



Obserwuj mój blog lifestylowy na:
Photobucket    Photobucket    Photobucket
Copyright © 2014 Blog lifestylowy - Pomysłowa , Blogger